zaterdag 12 oktober 2013

Health | Speculaas-havermoutkoekjes met sinaasappel


Het is herfst! Op culinair gebied is de herfst misschien wel mijn favoriete seizoen; het getik van regen, het gehuil van de wind en de geur van natte bladeren zetten meteen biologische processen op gang in mijn hersenen. Waar ik in alle andere seizoenen niet per se behoefte heb aan sommige producten, kan ik in de herfst er niet genoeg van krijgen. Eén daar van is speculaas....I want it all, and I want it now!

Maar helaas; speculaas is niet het meest voedzame tussendoortje op aarde. In tegendeel; het zit vol suikers. Om te voorkomen dat ik niet weer bakken chocolade-pepernoten ga eten zoals vorig jaar (guilty!), moest ik toch echt snel een gezonder alternatief vinden. Twintig minuutjes klooien in de keuken en het yummie resultaat was daar: speculaas-havermoutkoekjes met sinaasappel!




Deze gezonde speculaas koekjes zijn heerlijk knapperig aan de buitenkant en zacht van binnen. Bovendien geeft dat beetje sinaasappel een echte kick. En het beste van alles is misschien nog wel: schuld-vrij snoepen! Mijn twee favoriete woorden in de hele wereld! 


Het lijkt me dat deze koekjes, mits goed afgesloten, nog enkele dagen te bewaren zijn. Maar eerlijk gezegd zou ik het niet weten, de koekjes waren bij mij binnen een uurtje op :-)


Ingrediënten (voor 8 koekjes)
1 cup ongezoete, plantaardige melk 
2 cups havermout
2 eetlepels speculaaskruiden
Snufje kaneel
Schil van 1/2 sinaasappel
Ahornsiroop naar smaak 

Extra: bakpapier


Bereiding (20 minuten)

1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Verwarm de plantaardige melk in een steelpannetje. Voeg langzaam havermout toe, tot je een dikke pap krijgt. 
3. Voeg vervolgens de geraspte schil van 1/2 sinaasappel toe, de speculaaskruiden en de pap. Zoet de pap met een ahornsiroop, maar houd in je achterhoofd dat de koekjes na het bakken minder zoet zullen zijn. 
4. Haal de pan van het vuur als alles gemengd is. Schep met een lepel gelijke porties uit de dikke pap, en leg dit op een stukje bakpapier. 
5. Vorm in ronde koekjes 
6. Bak de koekjes 15 minuten in de voorverwarmde oven. Serveer warm. 

Tips
- Geen speciale cups in huis? Vervang één cup voor een medium groot glas. Reken 1 glas melk voor 2 glazen havermout. 
- Ik gebruikte kokos-rijstmelk omdat deze van zichzelf al zoet is. Amandelmelk, rijstemelk of sojamelk zijn ook goede opties. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten