dinsdag 5 november 2013

Health | Bananen-cupcakes van kikkererwten met gezonde chocolade frosting



Ik heb al een groot gedeelte van mijn leven een hele intense, passionele, ik-kan-en-wil-niet-zonder-jou-bestaan relatie. Mijn vriend is lekker, zoet, schattig, mooi, behaaglijk, fijn, geruststellend en smeuïg. Maar zoals in iedere relatie hebben ook wij last van kleine irritaties. Zo is mijn vriend* echt heel erg ongezond....

*Mijn vriend = cupcakes. #foreveralone

Om de relatiecrisis op te lossen, zocht ik al een tijdje op het internet naar recepten voor gezondere cupcakes. Helaas waren ze allemaal in de trant van: 'Ik heb het bloem vervangen voor een glutenvrij alternatief, dus deze cupcake is nu gezond. Never mind het pakje boter en de drie kilo suiker! Yay!' Tja, dat was 'm toch niet echt voor mij. Helemaal niet na het succes met de healthy brownie die mij echt de ogen had geopend: met de raarste (en gezondste) ingrediënten kun je toch echt zoet bakken! 

Deze cupcakes zijn gemaakt van kikkererwten in plaats van bloem en gezoet met banaan en een beetje kokosbloesem suiker in plaats van met geraffineerde suikers. Het pakje boter is vervangen door slechts een paar eetlepels kokosolie. De healthy chocolade frosting is niet op basis van boter maar op basis van banaan. Hier komt het recept:

Ingrediënten (6-8 cupcakes)


Bananen-cupcakes
200 gram kikkererwten
1.5 rijpe banaan
3 eetlepels kokosolie (vloeibaar)
3 eetlepels kokosbloesem suiker
1 ei
2 theelepel bakpoeder
30 gram donkere chocolade




Chocolade frosting
1.5 banaan
1 eetlepel kokosolie
1 eetlepel cacao
20 gram donkere chocolade, gesmolten

Topping
Bananenchips, rauwe cacao-nibs, goij bessen.  

Bereiding

Chocolade frosting
1. Mix 1.5 banaan met 1 eetlepel harde (!) kokosolie. 
2. Voeg 1 eetlepel cacao en de gesmolten donkere chocolade toe en meng alles goed.
3. Laat de frosting minstens een halfuur opstijven in de koelkast. 

Bananen-cupcakes
1. Verwarm de oven voor op 200 graden. 
2. Mix de banaan, kikkererwten, kokosolie en het ei met een staafmixer of blender tot een glad beslag. 
3. Voeg de kokosbloesem suiker, het bakpoeder en de donkere chocolade toe aan het beslag. Houd er rekening mee dat de cupcakes zoeter (!) worden in de oven door de banaan. 
4. Vul cupcake-vormpjes of -papiertjes voor 3/4 met beslag. De cupcakes zullen maar een beetje rijzen. 
5. Bak de cupcakes twintig minuten (of tot goud bruin) in het midden van de voorverwarmde oven. Verlaag de temperatuur dan naar 100 graden en laat de cupcakes nog minstens tien minuten doorgaren op het onderste rooster van je oven.
6. Laat de cupcakes helemaal afkoelen. Als je de cupcakes tegen je kin houdt, hoor je niks te voelen! 
7. Spreid 1 eetlepel van de chocolade frosting over de afgekoelde cupcakes. Voeg een topping naar keuze toe. Yummmm!

Tip: De cupcakes zijn het lekkerst en meer cake-achtig als je ze een paar uur laat rusten. 

Kan ik beweren dat deze cupcakes precies hetzelfde smaken als de 'ongezonde' versie van bananen-chocolade cupcakes? Nee. Maar echt, echt, echt: deze cupcakes zijn de moeite waard om te maken! Met een minimum aan ongezonder(e) ingrediënten en vol groente, fruit en zelfs superfoods kan het nu toch echt gezegd worden: gezonde cupcakes bestaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten