zondag 3 november 2013

Health | Gezonde brownies van zwarte bonen, dadels en courgette

UPDATE: dit recept is (met betere foto's) ook te lezen op mijn nieuwe blog --> www.thedreamergirl.com

Een brownie die voornamelijk bestaat uit bonen, groente en fruit. Een brownie die suikervrij, tarwevrij en zuivelvrij is. Een brownie van maar 150 kcal per stuk. Een brownie die 100% gezond is. Say what?! 

Het lijkt misschien te mooi voor woorden, maar echt; deze brownie bestaat! En nee, hij smaakt niet naar karton, tofu of geitenwollen sokken. It's organic, but don't panic: hij is echt, echt lekker! Geloof je me al?

Oke, toegegeven: ik was in eerste instantie ook heel erg sceptisch. Ik zag de 'bonen-brownie'-hype al een tijdje rondgaan op het internet, maar ik bleef het meer zien als een groot complot van foodbloggers om meer aandacht te krijgen. Bonen horen in de chili con carne, brownies horen in mijn mond. Simpel. De twee samen kloppen gewoon niet.

Maar oh boy, how I was wrong! De eerste bonen-brownie die ik at was heerlijk en een wereld ging voor me open. Wat had ik al die jaren gemist? Als dit kon, wat kon er dan nog meer? Ook al zijn de meeste bonen-brownies al een stuk gezonder dan de normale variant, ik wilde meer, ik wilde beter, ik wilde nog gezonder. Het volgende recept is het overheerlijke resultaat:

Ingredienten (voor 8-10 brownies)
250 gram zwarte bonen uit blik (goed uitgelekt en schoongemaakt)
250 gram dadels
50 gram geraspte rauwe courgette
2 eieren
3-4 flinke eetlepels cacao
3 flinke eetlepels kokosolie (vloeibaar) + een beetje extra
1,5 theelepel bakpoeder
snufje zout
30 gram donkere chocolade, in stukjes gehakt (optioneel)

Ovenschaal en staafmixer

Bereiding (15 minuten + 30 minuten oven)
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. 
2. Laat de dadels minstens een uur weken in lauwwarm water. 
3. Plaats de zwarte bonen, dadels, eieren en kokosolie in een schaal. Mix vervolgens met een staafmixer (of eventueel in een blender) tot het geheel glad is. 
4. Voeg de rest van de ingrediënten toe aan het mengsel. De donkere chocolade is wel heel erg lekker door het beslag, maar maakt het geheel niet meer suikervrij. Als de dadel-smaak te veel doorkomt in het beslag, voeg dan eventueel wat meer cacao toe. 
5. Vet een ovenschaal in met wat kokosolie. 
6. Giet het beslag in een ovenschaal en verdeel het gelijkmatig.
5. Zet de ovenschaal 25-30 minuten in de oven. Laat je brownie afkoelen voordat je hem aansnijd. 

Variatietip
Een mix gehakte noten door het beslag is niet alleen extra lekker, maar ook nog gezonder!

Deze brownies zijn zo, zo lekker! Zacht door de courgette en met een hele intense chocolade-smaak doordat ze niet super zoet zijn. Zelfs als je geen health-freak bent moet je deze brownies absoluut een keertje proberen. Ik geef een garantie dat je niet kan stoppen met eten! En waarom zou je ook eigenlijk stoppen met eten? Eet 'm gewoon helemaal op; zit je meteen aan je dagelijkse hoeveelheid groente en fruit! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten