zondag 24 november 2013

Health | Veganistische chocolademousse van tofu



"Chocolate comes from cacao, which comes out of a tree. That makes it a plant. Therefore, chocolate counts as salade." (wetenschappelijke bron)

Zo. Het is officieel vastgesteld: chocolade is een salade. Alle sceptici in de wereld kunnen niet op tegen deze harde feiten. Toch is er een minpuntje: chocolade is vaak geen veganistische salade. Ah-oh. Een maand zonder chocolade? Dat overleef ik niet. 

Zelfs de meest pure chocolade die ik vond in de 'normale' supermarkt had nog 0,00000001% melkpoeder in de ingredientenlijst staan (aargh). Niet zo raar ook dat ik hardop gilde toen ik in de natuurwinkel wel een veganistische versie vond, op basis van rijstemelk. Waarschijnlijk oude koek voor alle doorgewinterde veganisten, maar ik had er nog nooit van gehoord. De smaak was zeker wel anders, maar echt niet verkeerd. Ik kon weer rustig ademhalen. 

In dezelfde natuurwinkel vond ik nog wat nieuws: silken tofu, een hele zachte, sneeuwwitte versie van 'normale' tofu. Ik had al eerder deze tofu voorbij zien komen in dessertmousses en 1+1 werd 2: veganistische chocolademousse! Zonder ongezonde room en liters suiker, maar met rijstmelkchocolade en tofu. Ook de frambozencoulis is rauw, suikervrij en super simpel. Hier komt het recept:


Ingredienten (voor 4 porties)
400 gram silken tofu, uitgelekt (te koop in natuurwinkels en aziatische supermarkten)
75gram rijstmelkchocolade*
2 eetlepels cacao
2 eetlepels vloeibare, natuurlijke zoetstof 

200 gram (diepvries)frambozen

*Eigenlijk 100 gram, maar de andere 25 gram heb ik per ongeluk laten vallen....in mijn mond (oeps)

Bereiding
1. Laat de rijstmelkchocolade au bain marie smelten en een beetje afkoelen.
2. Voeg de tofu, gesmolten rijstmelkchocolade, cacao en zoetstof naar keuze samen in een schaal. Mix met een staafmixer tot een gladde massa.
3. Schep voorzichtig het mengsel in mooie glazen en laat 2-3 uur opstijven in de koelkast.
4. Prak de frambozen met een vork tot een redelijk gladde massa. Schep de coulis op de opgesteven mousse. Eet smakelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten