zondag 22 december 2013

Health | Chewy Chocolate Cookies - van 3 gezonde ingredienten



Is het al opgevallen dat ik een enorme zoetekauw ben? Iedereen die mij langer dan vijf minuten kent weet dat mijn liefde te koop is met alles wat zoet is. Wil je dat ik een avond oppas op je vijf schreeuwende kinderen? Prima, maar zorg wel dat er tenminste drie gezinsverpakkingen aan chocolademousse in de koelkast staan. Of vier. Of vijf. Of twaalf. Of vierentwintig. 

Winegums, zure matten en alles daaromheen doet me echt helemaal niks. Ik vind het vaak zelfs vies. Maar cake, koek, taart? Yes, please! Helaas is het hoge gehalte suikers in deze producten niet bepaald kenmerkend voor een gezonde levensstijl. Ik vind het dan ook essentieel dat mijn suiker-iname beperkt blijft. Dat betekent: ik consumeer nagenoeg geen suikers, zeker thuis niet, maar er is altijd wel een keer een feestje met cheesecake waar het misgaat (want wie kan er nou cheesecake weerstaan?)

Wat is het dan toch fijn dat er koekjes bestaan zoals deze. Koekjes die je niet hoeft te zien als een cheat maar waar je gewoon schuldvrij van kan snoepen. Deze chewy little bastards bestaan namenlijk uit maar drie ingrediënten: fruit, nog meer fruit en cacao. Hartstikke gezond dus! En pssst...wil je nog een geheimpje weten? Ze zijn ook nog eens verschrikkelijk lekker! Hier komt het receptje:






































Ingredienten (voor 5 koekjes)

85 gram kokosrasp
1 (rijpe) banaan
1 eetlepel cacao
Optioneel: 25 gram gesmolten donkere chocolade

Bakpapier


Bereiding (5 minuten + 10 minuten oventijd)

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. 
2. Voeg de kokosrasp, banaan en cacao samen in een kom. Kneed de ingrediënten met je handen tot een samenhangend deeg. Als je deeg te korrelig blijft, voeg dan wat meer banaan toe. Als je geen rijpe banaan gebruikt, moet je misschien een kleine theelepel honing toevoegen. 
3. Vorm het deeg in vijf identieke balletjes en plaats op een beetje bakpapier. Druk de balletjes een beetje plat en vorm ze zo tot een rond koekje. 
4. Zet de koekjes tien minuten in de oven. Garneer daarna eventueel met wat gesmolten donkere chocolade.

Tips

- Dit is het basisrecept voor gezonde koekjes; je kan zoveel variëren als je maar wil. Zo kan je bijvoorbeeld gember, walnoten, gedroogd fruit, kleine stukjes chocolade of bananenchips toevoegen aan het deeg. 
- Houd je niet van banaan? Vervang deze dan voor een ei en wat honing. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten