dinsdag 3 december 2013

Health | Veganistische groentelasagne met bechamelsaus














Het wordt inmiddels een klein beetje eng hoeveel ik bonen gebruik als vervanger voor, nou ja, alles. Je zou het misschien niet zeggen, maar ook deze lasagne bevat weer de nodige portie bonen. Ooit gehoord van bonen-bechamelsaus?


Voor mij is de 'schijf van vijf' van het veganisme heel simpel: bonen, bonen, bonen, humus, bonen. Het is echt crazy hoeveel peulvruchten ik de laatste tijd verorber. Ik maakte natuurlijk al de brownies van zwarte bonen en cupcakes van kikkererwten, maar sinds het veganisme ben ik niet meer te stoppen. Zo at ik dit weekend nog tonijnsalade van bonen en nu dus bonen-bechamelsaus. Beans everywhere! 

Met een bechamelsaus van witte bonen, veganistische kaas, kaasvrije pesto en lekker veel groente is deze lasagne helemaal vegan proof. Per portie bevat deze lasagne ook nog eens 500 gram groente en fruit. Jaaa, héél gezond dus! Hier komt het recept:

Ingredienten (voor 3-4 personen)


Gevulde tomatensaus
700 gram tomaten (ik neem altijd een combinatie tussen Tasty Tom's en pruimtomaten), gehalveerd
1/3 chilipeper
3 teentjes knoflook (of 12, wat je zelf wil)
Groentes naar keuze (ik koos voor champignons, spinazie en zwarte olijven maar je kan ook denken aan courgette, paprika, aubergine, venkel etc)
Eventueel een veganistische vleesvervanger 

Bechamelsaus
150 gram witte bonen
2 tl citroen
2 tl extra virgin olijfolie
Snufje nootmuskaat 
Snuf zout
Water

150 gram veganistische kaas 
125-150 gram volkoren spelt lasagnebladen
Peper en zout

Ovenschaal, staafmixer, blender

Bereiding (50 minuten + 35 minuten oventijd)
1. Verwarm de oven op 200 graden. 
2. Mix de tomaten, chilipeper en knoflook in een blender tot een glad mengsel.
3. Laat de tomatensaus 30 minuten inkoken in een steelpannetje op middelhoog vuur, of tot de saus dik genoeg is. 
4. Bak je groentes en eventuele vleesvervanger met wat peper en zout. Voeg vervolgens de tomatensaus toe. 
5. Voor de bechamelsaus: mix alle ingredienten met een staafmixer. Voeg water toe totdat je een redelijk dunne saus hebt. 
6. Begin de lasagne met de gevulde tomatensaus. Maak ongeveer drie lagen door de gevulde tomatensaus en de lasagnebladen af te wisselen. Eindig het laatste lasagneblad met de bonen-bechamel en de veganistische kaas. 
7. 30-35 minuten in de oven....enjoy!  


Tips: 
- Smeer wat kaasvrije pesto over de middelste lasagnebladen voor een extra kick. De puur&eerlijk pesto van de Albert Heijn is helemaal veganistisch.
- Veganistische kaas kan je kopen bij de VeggieDeli, een online webshop. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten