donderdag 23 januari 2014

Health | Kruidige appel-havermoutreep




Mijn nichtje (4) zei over deze foto: 'Hè, waarom heb je een foto van de binnenkant van de kattenbak?' 

....

....

Maar goed, laten we die opmerking maar vergeten. Het is namelijk niet eerlijk tegenover deze heerlijke repen om zo vergeleken te worden. Ze zijn perfect als snel ontbijt, gezond tussendoortje of als lekkernijtje om 's avonds de zoete trek te stillen. Ik beloof plechtig dat ze niks, maar dan ook niks, te maken hebben met een kattenbak. Mijn nichtje is waarschijnlijk nog getraumatiseerd van de keer dat ik haar suikervrije pepernoten van amandelmeel gaf. Ik weet niet hoe, maar kinderen hebben het ALTIJD door als je ze iets gezonds voorzet. Zelfs als ik één stukje broccoli verstop onder vijf kilo pasta wordt er netjes omheen gegeten. 

Ander onderwerp: havermout. Tegenwoordig helemaal hip & healthy. Dit supergraan is dat ook niet voor niks: enorm vullend, cholesterolverlagend, glutenvrij, vol antioxidanten en natuurlijk heel lekker. Wist je trouwens dat er een havermout-restaurant in New York is? Alleen maar havermout op het menu - kan een plek nog mooier zijn? Het is nu al mijn levensdoel daar ooit nog een  Truffel RisOATto te eten (ja, ik ken hun menu uit m'n hoofd.) 

Anyways (voor ik nóg vijf bladzijden volschrijf over havermout), hier komt het recept.  

Ingrediënten (voor 5 repen)
100 gram dadels
50 gram blanke amandelen
50 gram gedroogde appelschijfjes (of appelchips)
40 gram havermout
1 theelepel fijngeraspte citroenschil
1 theelepel fijngeraspte gember
1 theelepel kaneel

Keukenmachine, (evt.) krachtige staafmixer


Bereiding (10 minuten)

1. Maal de blanke amandelen, gedroogde appelschijfjes en dadels fijn in een keukenmachine. Laat een handje (5-10 gram) grofgehakte noten achterwegen; die zorgen later voor wat extra bite. 
2. Haal dit mengsel uit de keukenmachine en meng met de achtergebleven noten, havermout, citroenschil, gember en kaneel.
3. Vorm met je handen tot een blok/vierkant. Snijd vervolgens in ongeveer 5 repen. Tadaaa!



Variatietips 
- Ik heb geen keukenmachine en met een krachtige staafmixer is dit ook goed te doen. Bedenk dan wel dat je notenmengsel een beetje kan spatten, en dat de bereiding wat langer duurt. 
- Ook lekker met stukjes gedroogde cranberry door het mengsel gevoegd.
- Je kan natuurlijk ook een andere noot of een andere soort gedroogd fruit (i.p.v. dadels) gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten