vrijdag 17 januari 2014

Health | Rauwe chocolade-notenrepen







Zoetigheid is verslavend. Volgens mij is daar helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor nodig: bijna iedereen moet het weleens (of heel vaak) hebben meegemaakt: je zit op de bank met een vol blik koekjes en twintig minuten later zit je op de bank met een leeg blik koekjes. Oeps. 

Om van mijn suikerverslaving af te komen heb ik, ongeveer een halfjaar geleden, drastische maatregelen genomen: vijf weken geen geraffineerde suikers eten. Dat klinkt echt als een verschrikking, maar het ging me eigenlijk best gemakkelijk af. Inmiddels eet ik nog steeds heel weinig geraffineerde suikers, maar ik zal altijd een zoetekauw blijven. Ik heb over de jaren heen diepe vriendschappen opgebouwd met cupcakes en chocolade, dus ik kan ze niet opeens laten stikken, toch?



Chocolade altijd ongezond? Think again! Ja natuurlijk, de meeste repen die in de winkel liggen bevatten meer suiker dan cacao. Witte chocolade bevat vaak niet eens cacao: het lekkernijtje komt grotendeels voort uit alleen maar cacaoboter en suiker. Toch kan chocolade ook heel erg gezond zijn. Kris Verburgh, auteur van de Voedselzandloper, pleit voor zwarte chocolade (meer dan 70 procent cacao). "Een grote dagelijkse inname van pure cacao in combinatie met een gezonde voedingswijze verlaagt drastisch de kans op hart- en vaatziekten (negenmaal minder), kanker (zestienmaal minder) en diabetes (viermaal minder.)" (p. 206)

Maar ook rauwe cacaorepen zijn een goed (al dan niet beter) alternatief voor chocolade. Rauwe cacao bestaat uit cacaobonen die niet zijn verhit boven de 42 graden Celsius. Doordat de cacao niet verhit wordt, blijven de voedingsstoffen in tact. Dit zorgt ervoor dat rauwe cacao de hoogste concentratie antioxidanten heeft van alle (!) voedingsmiddelen  die er bestaan in de wereld. Daarnaast bevat deze superfood veel magnesium, ijzer, chromium, mangaan, zink en koper. 

Dit recept is easy, gezond maar bovenal echt heel erg lekker. Ik was al een hele tijd hooked aan rauwe chocoladerepen, maar mijn bankrekening vond het allemaal wat minder. Dit recept kost je nog geen vijf minuten en is een stuk goedkoper (en lekkerder!) dan de repen uit de winkel. 

Recept

Ingredienten (voor 5 repen)
120 gram noten (bijvoorbeeld walnoten)
100 gram geweekte dadels
7 gram rauwe cacao

Bereiding (5 minuten + 60 minuten rusttijd) 
1. Mix met een staafmixer of in een keukenmachine de dadels en de noten samen. De dadels moeten helemaal fijn zijn, maar er mogen best nog wel stukjes noten overblijven voor wat extra bite. 
2. Meng de rauwe cacao met dit mengsel.
3. Vorm het mengsel met je handen tot een stevig blok/vierkant. Vervolgens kun je de repen het best een uur laten opstijven in de koelkast, maar meteen opeten kan ook (dan is het geheel wel wat teerder.)

Tips
- Ook lekker met een eetlepel kokos. Voeg dit tegelijkertijd toe met de cacao. 
- Leuk en makkelijk mee te nemen in een stukje papier met een strikje.
- Bewaar goed afgesloten in de koelkast. 



Bronnen:
- www.fitvoorbeginners.nl
- Verburgh, Kris, de Voedselzandloper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten