dinsdag 7 januari 2014

Health | Gezonde worteltaart van havermout



Vroeger, toen ik nog klein en schattig was, vond ik worteltaart vies. Niet dat ik het ooit gegeten had, maar een taart hoort nou eenmaal niet te beginnen met de naam van een groente. Voor kinderen is dat een algemene regel. Chocoladetaart? Goed. Slagroomtaart? Prima. Maar Worteltaart? 


Inmiddels is worteltaart al lange tijd mijn favoriete taart (ook al is het een close call met cheesecake.) Al doet de naam iets anders vermoeden, deze American Sweetheart is alles behalve gezond. Aangezien ik op jaarbasis toch wel 25 stukken worteltaart eet (oh wat errug!), moest daar wat aan veranderen. Tarwebloem werd ingeruild voor havermout en spelt, boter voor Griekse yoghurt en kokosolie en suiker voor banaan en ahornsiroop. 



Natuurlijk was ik te ongeduldig om de taart eerst te laten afkoelen voordat ik er een creamcheese-topping op uitsmeerden. Gevolg: een enorme kliederboel. Vervolgens had mijn camera geen stroom en moest dat ding dus nog in de oplader. Gevolg: ik had de halve taart al opgegeten voordat er foto's gemaakt konden worden. Tel daarbij op dat het buiten al donker werd en ik dus moest opschieten om nog enigszins normale lichtinval te hebben en je snapt de uh, 'rustieke' staat van deze taart. 

Maar, ook bij worteltaarten, gaat het natuurlijk niet om het uiterlijk. Het gaat om het innerlijk. En kedamnn, wat was het innerlijk lekker! Hier komt het recept:

Ingrediënten (voor 8-10 personen)

Droge ingredienten 

150 gram havermout of havermoutmeel
50 gram speltbloem
2 afgestreken eetlepels kaneel
1 theelepel bakpoeder

Natte ingredienten

250 gram geraspte wortel
70 gram Griekse yoghurt
3 eetlepels kokosolie, vloeibaar
2 rijpe bananen
2 eieren
2 handjes walnoten
1 a 2 eetlepels ahornsiroop
Geraspte schil van 1/2 sinaasappel

Topping

150 gram creamcheese
50 gram Griekse yoghurt
1 eetlepel sap van sinaasappel
1 eetlepel biologische, rauwe honing of ahornsiroop 

Garnituur

50 gram gehakte walnoten en geraspte wortel

(Staaf)Mixer, ingevette taartvorm, blender. 


Bereiding (10 minuten + 30 minuten oventijd + 20 minuten rusttijd)

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. 
2. Klop de eieren, bananen en Griekse yoghurt luchtig met een mixer. Voeg vervolgens alle andere natte ingrediënten samen.
3. Geen havermoutmeel? Gebruike normale havermout(vlokken) en mix deze fijn in een blender. Vouw dit meel, samen met de andere droge ingrediënten, voorzichtig door het beslag van de natte ingrediënten. Je beslag zal vrij zwaar aanvoelen.
4. Giet het beslag in een ingevette taartvorm. Zet 30 tot 35 minuten in een voorverwarmde oven. 
5. Mix voor de topping alle ingrediënten samen met een mixer of een garde. Laat even opstijven in de koelkast.
6. Zodra de taart is afgekoeld*, kan je de topping uitsmeren over je taart. Garneer met walnoten en geraspte wortel. Verwacht geen luchtige cake: de taart zelf is vrij compact. Persoonlijk vindt ik dat het lekkerst bij worteltaart. En geloof me, ik ben een expert :-) Eet smakelijk!

*BELANGRIJK BELANGRIJK BELANGRIJK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten