woensdag 12 februari 2014

Health | Ongebakken Chocolate Chip Cookies met rauwe chocolade





















Mijn liefde voor cookie dough ice-cream is niet met woorden te beschrijven. De persoon die dacht "Rauw koekjesdeeg in ijs stoppen, lachen man!" zou echt een wereldleider moeten worden. Hoe geniaal kan je zijn? 

Ik weet niet waarom, maar ik houd echt heel erg van een beetje chewy koekjes. Soms haal ik mijn koekjes gewoon tien minuten te vroeg uit de oven zodat ze nog halfgaar zijn en soms halen de koekjes de oven niet eens. Deze chocolate chip cookies zijn dan ook echt geniaal: niet alleen heel gezond, maar ook nog ongebakken! Joepie! Het proeft echt een beetje alsof je cookie dough ice-cream aan het eten bent. Zonder de ice-cream dan :) (en de slechte vetten en suikers)

Oh, en BIG NEWS. De rauwe chocolade in deze lieffies had ik dus helemaal zelf gemaakt! Hoe cool is dat? Hier komt het recept:



Ingredienten (10-12 koekjes)
400 gram cashewnoten
6 eetlepels kokosrasp
50-75 gram rauwe chocolade, in kleine stukjes gehakt (zelfgemaakt of gekocht bij de natuurwinkel)

Bereiding (10 minuten + 1 uur wachttijd)
1. Maal je cashewnoten tot een glad geheel (ik gebruikte een krachtige staafmixer, maar een keukenmachine werkt waarschijnlijk beter)
2. Meng dit gladde mengsel met de kokosrasp en de rauwe chocolade. Het moet er uit gaan zien als deeg - is het mengsel nog te nattig, voeg dan wat extra kokosrasp toe. Ben je een echte zoetekauw? Voeg dan wat honing toe aan het deeg.
3. Vorm het deeg eerst in gelijke balletjes. Druk deze balletjes een beetje plat, totdat je een koekjesvorm krijgt. 
4. Laat de koekjes het liefst (minstens) een uur opstijven in de koelkast, anders blijven ze een beetje plakkerig. 

Tips
- In mijn hoofd zou dit ook heel erg lekker zijn met pinda's ipv cashewnoten. Maar ik heb echt geen idee of dat net zo goed zou werken. 
- Afgesloten bewaren in de koelkast, nog een paar dagen houdbaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten