donderdag 10 april 2014

Health | Veganistische spelt-eierkoeken





Zijn eierkoeken gezond? Vroeger dacht ik van wel. Ik at volkoren eierkoeken als toetje, tussendoortje en soms zelfs als ontbijt. Nog steeds ben ik echt dol op eierkoeken. Maar ik weet wel beter: het luchtige tussendoortje is helemaal niet zo gezond. Eierkoeken zijn laag in vet en calorieën, maar zitten tegelijkertijd bomvol suikers. En waar ik helemaal geen problemen heb met (goede) vetten en calorieën, heb ik dat wel met suikers. 

Deze eierkoeken zijn niet über-duper gezond (helaas). Maar ze zijn wel 100 keer lekkerder dan die van de supermarkt, gemaakt van spelt en ahornsiroop en zelfs veganistisch. Yes, er zitten geen eieren in deze eierkoeken! Waar wacht je nog op? Hier komt het recept:


Ingrediënten (voor zes 'mini' eierkoeken)
150 gram speltbloem
110 ml ahornsiroop
60 ml amandelmelk
40 gram kokosolie
1 theelepel bakpoeder
1 eetlepel appelazijn
1 theelepel kaneel
snufje nootmuskaat
snufje zout

Bereiding (10 minuten + 30 minuten oven)
1. Verwarm de oven voor op 160 graden. 
2. Meng de amandelmelk met het appelazijn.
3. Meng de speltbloem, bakpoeder, kaneel, nootmuskaat en zout in een aparte schaal.
4. Smelt de kokosolie. Laat een paar minuutjes afkoelen. 
5. Meng nu alle natte ingrediënten (amandelmelk, kokosolie, ahornsiroop) met de droge ingrediënten (speltbloem, bakpoeder, kaneel, nootmuskaat, zout.) 
6. Giet dit mengsel in een ingevette bakschaal of taartvorm. Zorg dat er een laag van ongeveer 1-2 cm ontstaat. Plaats 25-30 minuten in het midden van je voorverwarmde oven. 
7. Haal de eierkoek uit de oven en laat afkoelen. Steek rondjes uit de grote koek met een ringvorm of onderkant van een glas. Tadáá, de eierkoeken zijn klaar! Ze zijn het aller lekkerst als ze warm worden gegeten, bij een dampende kop thee en een bakje aardbeien :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten